De jury beoordeelt de inzendingen voor de Aandeslag-Trofee 2025 op basis van 4 categorieën en criteria. Je mag zelf kiezen aan welke categorie je wilt deelnemen. Daarnaast lees je op deze pagina de praktische informatie.
De beoordelingscriteria per categorie
Je maakt een flinke stap met het opstellen van omgevingsdocument(en) zoals omgevingsvisie, programma, omgevingsplan, waterschapsverordening, omgevingsverordening of projectbesluit.
Met de inhoud en vormgeving van deze documenten en regels draag je bij aan inzichtelijkheid van regelgeving, ruimte voor decentraal maatwerk en/of versnelling van de besluitvorming ten opzichte van de situatie vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Je laat zien hoe de aanpak door het sluiten van de beleids- en uitvoeringscyclus een lerende werking heeft, zodat de effectiviteit en kwaliteit van de besluitvoering verbetert en de uitvoering daadwerkelijk plaatsvindt.
Je toont op een inspirerende manier aan hoe de integrale aanpak binnen zowel je eigen overheidsorganisatie – op het niveau van bestuur, beleid en uitvoering – vorm krijgt. Dit alles met het doel om vanuit de verschillende sectorale overheidsverantwoordelijkheden op een samenhangende wijze naar ruimtelijke opgaven te kijken en planprocessen integraal te begeleiden, en/of;
Je laat zien hoe je relevante partners en betrokkenen buiten de overheid tijdig betrekt om sneller en integraler tot besluitvorming te komen, en/of;
Je hebt een innovatieve werkwijze ontwikkeld om de vergunningaanvragen en meldingen onder de Omgevingswet binnen de geldende termijnen te behandelen, en/of;
Je deelt de omgevingsdocumenten waaraan je op een uitdagende en aantrekkelijke manier werkt, met de omgeving. Je geeft daarmee actief invulling aan het stimuleren van vroegtijdige participatie.
Je bent voortvarend bezig om de regels in omgevingsdocumenten juridisch te borgen, en ze tegelijkertijd toepasbaar en digitaal toegankelijk te maken, zodat initiatiefnemers snel en eenvoudig hun aanvragen kunnen indienen.
Je hebt interne en regionale afspraken gemaakt om de digitale dienstverlening goed op elkaar af te stemmen en zorgt voor een werkende keten.
Je hebt hiervoor je processen, techniek en samenwerking op orde met een definitieve en/of tijdelijke oplossing. Ook ben je bezig medewerkers op te leiden, bijvoorbeeld met trainingen over anders werken.
Je laat zien dat je gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid van het loket, evenals de transparantie van de regels, hoge prioriteit geeft, zodat initiatiefnemers precies weten hoe ze een melding of aanvraag moeten doen.
Je hebt je proces zo ingericht dat de doorlooptijd wordt verkort. Het proces is erop gericht vergunningen minimaal binnen de gestelde termijnen te verlenen. Je monitort de resultaten en laat hierin verbetering zien.
Je monitort de klanttevredenheid van betrokkenen bij het totale proces, inclusief het aantal keer dat beroep wordt ingesteld of bezwaar wordt gemaakt. Hierbij kun je een stijgende lijn of verbetering laten zien.
Deze categorie richt zich specifiek op de bijdrage van commerciële partijen, zoals adviseurs, stedenbouwkundige bureaus, planbureaus, softwareleveranciers en opleidingsinstituten, aan overheden bij de implementatie van de principes en instrumenten van de Omgevingswet en het uitvoeringsgericht werken.
Je hebt bijvoorbeeld een vernieuwende propositie gedaan aan bevoegd gezagen ter ondersteuning van processen en het opstellen van geborgde omgevingsdocumenten of plannen van initiatiefnemers.
Je bijdrage is breed toepasbaar en draagt bij aan het realiseren van de verbeterdoelstellingen van de Omgevingswet door:
een korte doorlooptijd, en/of,
standaardisering van omgevingsdocumenten, en/of,
ruimte voor maatwerk, en/of,
een verbeterde dienstverlening, en/of,
een gebruiksvriendelijk omgevingsloket, en/of,
het ontwikkelen van een nieuwe aanpak, methodiek of instrument, en/of,
en het aantrekkelijk en effectief maken van participatie aan de voorkant van het proces, en/of,
professionalisering van medewerkers van bevoegd gezagen waardoor de dienstverlening verbetert.
Praktische informatie
Aanmelden voor de Aandeslag-Trofee 2025 kan tot uiterlijk 31 maart 2025.
Werk je voor een beleids- of uitvoeringsorganisatie onder de Omgevingswet (zoals gemeente, provincie, waterschap, omgevingsdienst, veiligheidsdienst, GGD, welstandscommissie)? Dan kun je een project of aanpak aanmelden voor categorie 1, 2 of 3 van de Aandeslag-Trofee 2025.
Werk je voor een commerciële partij, zoals advies-, stedenbouwkundige of planbureau, softwareleverancier, kennisinstellingen of opleidingsinstituten? Dan kun je je bijdrage aanmelden voor categorie 4 van de Aandeslag-Trofee 2025.
De jury nomineert uit alle vier de categorieën drie inzendingen.
De vakprofessionals nomineren één winnaar uit de eerste drie categorieën (vakspubliekstrofee).
In week 16 worden alle inzendingen geïnformeerd over de genomineerde inzendingen.
Op 14 mei 2025 worden de genomineerden uitgenodigd om het project/aanpak te presenteren aan de jury.
Vanaf 26 mei 2025 kan publiek (betrokken vakprofessionals) stemmen op de genomineerden.
Op 3 juli 2025 maken we de winnaars bekend en reiken we de Aandeslag-Trofeeën uit.
Bovenstaande data zijn onder voorbehoud.
Aanmelden voor de Aandeslag-trofee 2025
Meld je project of aanpak tot uiterlijk 31 maart 2025 aan voor de Aandeslag-trofee 2025! Lees meer over aanmelden op de pagina ‘Aanmelden voor de Aandeslag-trofee 2025’.