Rijk en regio presenteren Uitvoeringsagenda voor toekomstbestendige Metropoolregio Amsterdam

Rijk en regio zetten samen stappen om de grote ruimtelijke opgaven in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) te realiseren. In de eerste versie van de Uitvoeringsagenda MRA zijn de belangrijkste afspraken vastgesteld om het eerder opgestelde Ontwikkelperspectief daadwerkelijk in de praktijk te brengen . Daarmee geven de overheden richting aan de woningbouwambities, economische ontwikkeling en de grote transities op het gebied van klimaat, mobiliteit, energie en water.

3 hoofdopgaven centraal

De Uitvoeringsagenda werkt de 3 kernopgaven van het Ontwikkelperspectief verder uit:

  1. Meerkernige ontwikkeling: bouwen aan een netwerk van sterke steden met ieder een eigen profiel en functie.
  2. Groenblauwe netwerken: versterken van natuur, waterstructuren en recreatie in en om de stad en zorgen voor watersystemen in en buiten de regio.
  3. Energiesysteem van de toekomst: ruimte maken voor nieuwe energie-infrastructuur die nodig is voor de energietransitie.

Deze thema’s zijn vertaald in ruimtelijke agenderingskaarten, maatregelpakketten en aandachtspunten per deelregio. Ook zijn de gebieden benoemd waar verschillende claims op de ruimte (bijvoorbeeld voor infrastructuur, wonen of werken) samenkomen en keuzes onvermijdelijk zijn.

In 7 sleutelgebieden staan strategische keuzes voorop 

Binnen de MRA zijn 7 gebieden aangewezen waar ruimtelijke keuzes van strategisch belang zijn voor de gehele regio. Het gaat om:

  • de Zuidwestpoort van de MRA (inclusief Westeinderscheg)
  • de verbinding tussen oud en nieuw land
  • de Groene Poort Midden-Nederland (Gooi- en Vechtstreek)
  • MRA-entree Laag-Holland (rond Beemster, Purmerend en Edam-Volendam)
  • het havengebied (voor wonen, werken en leefkwaliteit)
  • het Noordzeekanaalgebied-West
  • Lelystad Noord – omgeving Maximacentrale

Op weg naar een gezamenlijke investeringsagenda
Rijk en regio werken daarnaast aan de Regionale Investeringsagenda (RIA) NOVEX MRA. Deze agenda zal richting geven aan gezamenlijke investeringskeuzes die bijdragen aan een toekomstbestendige regio. Een eerste versie wordt besproken tijdens het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) in het najaar van 2025.